De consument van nu bestelt boodschappen via een supermarkt-app, zoekt en boekt vakanties via vergelijkingssites en verhuurplatforms, leest het nieuws gratis online en onderhoudt relaties via sociale media.
Consumenten die via de digitale weg overeenkomsten sluiten, gepersonaliseerde advertenties en aanbiedingen geserveerd krijgen en persoonsgegevens prijsgeven in ruil voor gratis diensten worden niet alleen beschermd door algemeen toepasselijke regelgeving, maar ook meer en meer door bijzondere regels die zijn toegespitst op het digitale rechtsverkeer en de verwerking van persoonsgegevens in de online omgeving.
Deze cursus is bedoeld voor advocaten die cliënten adviseren over diverse aspecten van digitale handel en online gegevensverkeer. In deze cursus staat ‘de digitale consument’ centraal en komen thema’s aan bod als e-commerce, consumentenbescherming, (online) reclame, direct marketing en privacy.
In Blok A worden de belangrijkste regels die gelden voor digitaal contracteren behandeld. In Blok B wordt op de consumentenbeschermingsregels die gelden in de online omgeving ingegaan. In Blok C worden reclamerecht, direct marketing, cookies en privacyaspecten van online zakendoen behandeld.
Leerdoelen
Na afloop van deze juridische nascholing:
- kent u de juridische voorwaarden voor het contracteren via de digitale weg;
- kunt u bepalen welke e-commerceverplichtingen alleen voor consumenten gelden en welke ook in ‘business-to-business’-relaties;
- weet u aan welke informatieplichten een webwinkel moet voldoen;
- bent u op de hoogte van recente ontwikkelingen op het gebied van consumentenbescherming;
- kent u enkele basisregels van het reclamerecht en influencer marketing;
- weet u welke voorwaarden gelden voor direct marketing activiteiten;
- weet u welke voorwaarden gelden voor het gebruik van cookies;
- kent u de basisbegrippen uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).